Related Paintings of Henri Toulouse-Lautrec :. | Clowness Cha-u-Kao | Yvette Guilbert | The English Girl at The Star in Le Havre | Bar | Moulin Rouge | Related Artists:
ORRENTE, PedroSpanish Baroque Era Painter, 1580-1645
Spanish painter. He is one of the most interesting artists of his day. His father, Jaime Orrente, was a merchant from Marseille, his mother, Isabel Jumilla, from Murcia. By 1600 Orrente was active in Toledo, where he was commissioned to paint a retable (untraced). In 1607 and again in 1611 he was in Murcia, and a journey to Italy recorded by Jusepe Mart?nez and Palomino must have taken place between those years. It seems certain that he visited Venice and met Leandro Bassano
georg von rosenJohan Georg Otto von Rosen, född 13 februari 1843 i Paris, död 1923 i Stockholm, var en svensk konstnär och greve av ätten von Rosen. Han målade i den akademiska stilen, till stor del historiemåleri och porträtt. Han var professor vid Konstakademien 1880-1908 och dess direktör 1881-1887 samt 1893-1899. Som konstakademiens direktör kom han i stark konflikt med den nya generation av konstnärer som krävde reformer av akademiens utbildning och utställningsverksamhet, de så kallade opponenterna.
Georg von Rosen föddes i Paris 1843 som son till generalkonsuln greve Adolf Eugene von Rosen (kallad "de svenska järnvägarnas fader") och hans hustru Euphrosyne Rizo-Rangabe. Hans första levnadsår förflöt i Paris, varifrån familjen flydde till Sverige under februarirevolutionen 1848. Han studerade 1855-1861 vid Konstakademien i Stockholm. 1862 besökte Rosen världsutställningen i London där han lärde känna belgaren Henri Leys' arbeten, målningar med scener från medeltiden och renässansen målade i ålderdomlig stil. Dessa verk gjorde ett stort intryck på von Rosen. Han skrev själv
Stående hvarje dag i flere timmar, försjunken i åskådandet af dessa om en snart sagdt öfvermänsklig intuition vittnande bilder, som likväl flertalet i den stora hopen med likgiltighet skred förbi, drömde jag mig tillbaka in i en hänsvunnen tid och för mina yttre ögon försvann hela den öfriga utställningen, den omgifvande mängden, ja hela den existerande verlden! Då jag lemnade London, var jag på 14 dagar vorden 300 år äldre.
Rosen uppsökte följande året mästaren i Antwerpen och tillbringade en tid i hans umgänge och i hans atelje. Återkommen till Sverige, inspirerad av mötet, målade han Sten Sture d.ä. intåg i Stockholm. Den medeltida stadsmiljön med det noggranna återgivandet av stenläggningen och den närmast osannolika rikedomen på byggnadsdetaljer känns igen från Leys målningar. von Rosen belönades med kunglig medalj för målningen, och blev hyllad och uppskattad av Oscar II på grund av bildspråket, som i hög grad uttryckte den oscarianska epokens ideal. Samma år begav han sig ut på resa och besökte Egypten, Palestina, Syrien, Osmanska riket, Grekland och Ungern där han studerade måleri. 1866 vistades han ett år i Rom och vistades sedan åter hos Leys fram till dennes död 1869. Därefter studerade han i Menchen under Karl Piloty och reste sedan vidare till Italien innan han återkom till Sverige 1871. Efter hemkomsten målade han Erik XIV och Karin Månsdotter.
1872 blev han ledamot av Konstakademien, 1874 blev han vice professor, 1879 kammarherre och 1880 professor i figurteckning och målning. 1881-1887 samt 1893-1899 var han direktör för Akademins läroverk. 1892-1900 var han även ordförande i Nordiska samfundet till bekämpande av det vetenskapliga djurplågeriet, numera Djurens Rätt.
Han avled 1923 och förblev ogift under hela sitt liv.
Pierre-Antoine BaudouinFrench Painter, 1723-1769
French painter. A pupil of Francois Boucher, whose younger daughter he married in 1758, he specialized in miniatures painted in gouache, which he first exhibited at the Salon of 1761. He was received as a member of the Acad?mie Royale in 1763 with a small gouache of a historical subject, Phryne Accused of Impiety before the Areopagite (Paris, Louvre), and he later painted illustrations of biblical episodes. However, he made his name as a painter of libertine scenes in contemporary settings, which he exhibited regularly at the Salon from 1763 until 1769. Some of his work is directly inspired by Boucher's scenes of pastoral love, but the ostensibly moral themes and careful attention to detail of such paintings as the Modest Model (exh. Salon 1769; Washington, DC, N.G.A.) demonstrate that he was also influenced by Jean-Baptiste Greuze. His pictures were condemned for their immorality, both by the Archbishop of Paris, who in 1763 and 1765 ordered that works by Baudouin be withdrawn from the Salon, and also by Denis Diderot and other critics who accused him of pandering to the decadent taste of his patrons. Nevertheless, Baudouin was one of the most popular artists of the last decades of the ancien regime.